2017 m. balandžio 2-5 dienomis Bartkuškio mokyklos-daugiafunkcio centro mokytojos Dalia Jutelienė ir Regina Čepienė dalyvavome pažintiniame vizite Švedijoje ir susipažinome su gerosiomis medijų ir informacinio raštingumo ugdymo ir integravimo į mokyklos gyvenimą praktikomis. Kelionę organizavo Ugdymo plėtotės centras, įgyvendinantis projektą „Medijų ir informacinio raštingumo ugdymas“. 2016 m lapkričio mėn. dalyvavome UPC organizuotame seminare „Medijos ir nacionalinis saugumas: iššūkiai ir galimybės“ ir atlikę namų darbą (paruošėme pilietiškumo ir anglų kalbos integruotos pamokos planą) laimėjome kelionę į Švediją, kurios tikslas – užtikrinti ilgalaikę ir tvarią medijų ir informacijos raštingumo ugdymo Lietuvos mokyklose sklaidą, remiantis geraisiais šiaurės šalių pavyzdžiais.
Balandžio 2 dieną Kopenhagos oro uoste pasitiko projekto koordinatorius Švedijoje Goran Andersson, kuris globojo mus viso vizito metu. Hemsjo miestelyje, Gorano namuose, praleidome didžiąją dienos dalį. Čia buvome supažindinti su Švedijos mokymo sistema, bei medijų ir informacinio raštingumo ugdymo svarba mokyklose ir kitose institucijose. Labai vertiname Gorano ir jo žmonos Kristinos kompetenciją bei profesionalumą šiais klausimais, nes jie abu ilgą laiką dirbo pedagoginį darbą. Ačiū jiems už svetingumą ir šilumą lankantis jų namuose.
Balandžio 3 dieną išvyka į Oskarshamn miestą. Labai įdomios patirtys Oskars gimnazijoje. Susitikimas su mokyklos bibliotekininkais parodė naujas pagalbos mokiniams galimybes ir idėjas. Mokyklos bibliotekininkai konsultuoja mokinius ne tik pasirenkant reikiamą medžiagą darbui, bet ir rašant projektinius darbus bei ruošiant pristatymus. Mokyklos bibliotekininkai yra labai svarbūs darbuotojai mokykloje įgyvendinant formulę Mokytojai – Mokiniai – Bibliotekininkai. Visos bibliotekininkų veiklos yra numatytos ir apibrėžtos Mokyklos ugdymo plane.
Anglų ir švedų kalbų mokytoja parodė savo darbo metodų, taikomų pamokose, įvairovę. Naudoja IT technologijas pamokoje: filmukus, Google maps programas, paveikslėlių programas, nuotraukas, žaidimus.
O istorijos ir pilietiškumo mokytojas atskleidė, kaip falsifikuojami faktai Vikipedijoje ir kas yra už tai atsakingas. Jis parodė praktiškai, kaip dirba su mokiniais, naudodamas medijų raštingumo principus. Visi mėginome atsakyti į klausimą „Kas valdo tiesą?”
Turėjome galimybę lankytis žurnalisto vedamoje fotografijos pamokoje. Grupelė mokinių dirbo savarankiškai, naudodamiesi kompiuteriais bei naujausiomis foto priemonėmis.
Didelį įspūdį paliko profesinio rengimo bazė bei sudarytos sąlygos praktinei mokinių veiklai gimnazijoje. Mokiniai gali rinktis statybininko, vairuotojo, automechaniko, suvirintojo, elektriko, slaugytojo, kirpėjo, grožio specialisto ir kitas profesijas. Baigę gimnaziją mokinai turi galimybę studijuoti universitete arba dirbti turint įgytą profesiją.
Viešnagę gimnazijoje, turinčioje 973 mokinius ir 120 mokytojų, baigėme susitikimu su vienu iš keturių gimnazijos direktorių.
Balandžio 4 dieną nuvykę į Kalmar miestą aplankėme Linaeus universiteto žurnalistikos fakultetą. Susitikome su universiteto dėstytojais ir techniniais darbuotojais, pamatėme audio, video laboratorijas, TV studijas, Radio centrus, kuriuose dirba būsimi žurnalistai. Sužinojome, kad žurnalisto specialybė yra prestižinė šalyje ir baigę šias studijas per pirmąjį mėnesį įsidarbina net 85 procentai absolventų.
Apsilankę Kalmaro miesto „Barometro“ laikraščio redakcijoje, pokalbyje su vyriausiuoju redaktoriumi buvome supažindinti su laikraščio žurnalistų, reporterių ir leidėjų etikos kodeksu. Jo pagrindinis principas – „Gerbk kitus, kad kiti gerbtų tave“. Šis laikraštis yra populiariausias Kalmaro apskrityje, nes iš 65 tūkstančių Kalmaro gyventojų, net 46 tūkstančiai prenumeruoja „Barometrą“. Populiarumą lemia tai, kad laikraštis dirba pagal Medijų raštingumo metodiką, t.y. gerbia žmogų, kritiškai vertina informaciją, prisiima atsakomybę už pateiktą informaciją.
Šioje kelionėje įgytas patirtis, žinias, įspūdžius, medijų raštingumo naudojimo galimybes bei metodikas gebėsime panaudoti ugdymo procese. Atlikę sklaidą savo bendruomenėje, supažindinsime daugiau bendruomenės narių su medijų ir informacinio raštingumo ugdymo galimybėmis mokykloje, remiantis geraisiais Švedijos pavyzdžiais.